Ismét a Babaszobát vettem igénybe, hogy kissé könnyebb legyen rendszerezni a dolgokat. A bekezdések közé beszúrom saját kommentárjaimat arról, hogy mi érvényes Boróra a leírtak közül és mi nem.
„A 16-18 hónapos gyermek már egyre ügyesebben közlekedik a lépcsőn is, mire másfél éves lesz, kis segítséggel gond nélkül fellépked rajta. Felfelé mindig könnyen megy, de lefelé csak segítséggel képes haladni, ezért vigyázni kell rá. Minden bútorra és megmászható dologra fel tud mászni. Próbálja elrúgni és gurítani a labdát, forog, zenére táncol. Szaladni még nem tud, de egyre gyorsabban szedegeti a lábait, és nagyon élvezi a kergetőzést. 18 hónaposan néhány lépést hátrafelé is megtesz.”
- Boróka még nem lépcsőzött túl sokat, de érdekes fel-és leszállási technikája van. Felfelé mászik, lefelé pedig minden lépcsőfokra ráül és úgy teszi tovább a lábacskáit. Ezt csinálja, ha egyedül kell boldogulnia. Ha fogom a kezét, akkor nagyon ügyesen lépked, valóban, bár lefelé sokszor a két-három lépcsőfok átlépését célozza meg. :D
- A labdát nemcsak próbálja, hanem elgurítja és el is rúgja. Próbálkozik az elhajításával.
- Már rajtakaptam azon, hogy pár lépst megtett hátrafelé.
„Érzelmi, hangulati eseményekre jól reagál, ringatja, etetni és fürdetni próbálja a babáját. Segítőkész és együttérző: ha látja, hogy valaki szomorú, vigasztalni próbálja. Szereti csoportokba rendezgetni a játékait. A különböző műszaki cikkeken, játékokon csavargatja és nyomogatja a gombokat, és megtanulja fel- és lekapcsolni a villanyt. A könyvekben már nem csak a képek, hanem a versikék és a mondókák is érdeklik. Nagyjából kettő-öt sor terjedelemig tud figyelni. A dalokat próbálja hallás után dúdolni. Akárhányszor is képes ugyanazt a könyvet végiglapozni.”
- A babaápolás szerintem csak abból adódik, hogy Krisztától eltanulja a dolgokat; nővére ebben a korban még nem babázott. De ki tudja?
- Még nem reagál a szomorúságra, legalábbis nem együttérzéssel, inkább mókának veszi a sírást, szomorúságot.
- Nem vettem észre, hogy csoportosítaná a játékait, de a műszaki kütyüket tényleg imádja, főleg, ha az apja orgonáján gyakorolhat!;) :P
- A villannyal boldogulna, de szerencsére, egyetlen kapcsoló sincs elérhető magasságban számára.
- Abszolút nem érdeklik még a versikék a könyvekből, de ha csak úgy mondókázunk, akkor igen. Sokat ismer, felismer és mutogat. Elmondani még nem tudja egyiket sem. De a dalokat már régóta próbálja dúdolni.
„Az egyszerűbb ruhadarabokat megpróbálja egyedül levenni.”
- És felvenni – tenném én hozzá. Már nemegyszer belebújt Krisztának a bugyijába :D Vagy sikerült az egyik lábát beledufni a nadrágja lábszárába. A nagyobb cipőket is már sikeresen felveszi.
„A gyerekek szókincsében - ahogy egyéb területeken is -nagyon nagy lehet a különbség. Meg kell jegyezni, hogy a nemek közötti különbségek is jellemzőek. A lányok sokszor néhány dolgot előbb csinálnak, mozgékonyabbak. Másfél éves korukra átlagosan nyolc szót ismernek, de vannak olyanok is, akik akár 40 szót is használnak, esetleg két szót egymás mellett ("baba ül", "anya baba", "baba hamm").”
- Igen, Boróka a 8 szós kategóriába tartozik (Kriszta ilyenkor a 40-esben és a tőmondatosban volt), szavai: mama (bárkire ezt mondja), néni (de nem rendeltetésszerűen), baba, pfúúú (inkább egy fújásféle, de ez megkérdőjelezhetetlenül: apu), á (jó röviden, erőteljesen: telefon), csz, csz, csz (sokszor egymás után + kézmozdulat: a tessék rövidített formája, de nála a kérés kifejezése) ánnnnyyy (vékonyan, nyávogva: cica vagy kutya, de a cicát néha cc-nek is mondja) és persze, a didi (vagy dd, dede, ami nem más, mint a cici.) Ezeken kívül nem igazán mond másokat, remélem, nem hagytam ki egyetlen fontosat sem. Persze, utánozza még néhány állatnak a hangját, de azokat nem tekintem külön szavaknak.
„A napközbeni kétszeri alvás már nem mindig szükséges, de az éjszakai önmagában kevés. Ilyenkor érdemes nagyobb hangsúlyt helyezni új napirend kialakítására. Ebéd után - 1/2 1-1 óra körül - tanácsos letenni aludni a kicsit.”
- Már régóta, talán ősztől, nem alszik kétszer, csak ha nagyon felborul a napirend: korán kel valamiért, esetleg utazunk és csak annyit alszik, amennyit a kocsiban, majd délután ismét, stb. Általában valóban, fél egy - egy körül fektetem és általában 2-3 órát alszik.
„Tevékenységek rögzülnek, például másfél évesen segít autót mosni, majd két éves kora körül a kisautót megmossa a poharából, ha vizet talál benne.”
- Autót még nem mosott, de sepregetni próbál, a lapátot is használná, illetve a földet is felmossa már. :D
„Határozott jelei lehetnek a féltékenységnek is. Ha a testvéreivel foglalkoznak, odajön ő is, igényli a simogatást, játékot, törődést. Ha nem sikerül magára vonnia a figyelmet, dühös sírásba kezd, vagy más módon próbálja kikövetelni a törődést; üt, tiltott dolgokat csinál. Eljátszik a másik gyermek mellett, de még nem vele.”
- Féltékenykedésen még nem kaptam rajta, de nagyon bújós, valóban igényli a törődést, simogatást, puszikat, ringatást, csikizést anélkül is. :) A szándékos figyelem magára vonását sem fedeztem fel, de tud ő sírni, hisztizni anélkül is. :D Ellenben, bizony tud ő már KrisztáVAL is játszani, csak meg kell találni a megfelelő játékot rá. Megfigyeltem azért, hogy ez csak akkor megy, ha maguktól kezdenek el játszani és nem akkor, ha esetleg én szeretném vagy próbálnám rávenni. :D
Ezeken kívül, természetesen, sok mindent írhatnék még róla, mint pl. hogy próbálja összerakosgatni az építőkockákat, bár még mindig a rombolás a kedvence; vagy hogy nem igazán szeret hintázni, nagyon hamar megunja, inkább a csúszda, illetve a mászóka érdekli; hogy imád még mindig szopizni és akkora beleéléssel kezdi tépni a blúzomat mondogatva, hogy didi, hogy öröm nézni-hallgatni és szoptatni; hogy mostanában nem igazán akar enni, vagy ha mégis akkor csakis saját magát etetve, alig tudok belelopni a szájába néhány falatot; vagy hogy útban a 12. fogacskája, ami lehet, hogy már át is tört, mert ma éjjel sokszor felsírt keservesen, alig tudtam visszafektetni; és stb. stb, de akár holnapig is folytathatnám!
Méghogy nem tud ő úri módon enni! Csak a kés hiányzik már a kezéből!;):P
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése