2009. november 9., hétfő

Tejautomata



Nagy volt a meglepődésem, amikor pénteken egy tejautomatával mentem szembe a városban. Nemrég hallottam először ilyesmiről, amikor néhány gasztroblogger megírta, hogy a közelükben (piacokon, üzletekben) friss házi tejet vásárolhatnak ... tejautomatából. Nem mintha nekem nem lenne hol venni, mert mi is friss házi tejet fogyasztunk, de azért kicsit sajnáltam magunkat, hoyg ide mindig minden oylan későn érkezik meg, egy körrel mindig le vagyunk maradva. Amikor Wise Ladynél olvastam róla, szóvá is tettem, hogy nem tudom, mikor modernizálódunk ennyire és tessék, azt hiszem, egy hét sem telt el a szóvátétel óta és máris felfedeztem egyet.

Igenám, de, mint kiderült, én vagyok az, aki nagyon le vagyok maradva az eseményekkel, mert már júliusban megjelent egy tejautomata az egyik városi piacon.
Amikor elújságoltam a férjemnek, csomó kérdése volt, honnan lehet tudni biztosan, hoyg igazi házitej, ki teszi oda, honnan lehet tudni, hogy valóban friss, mikor töltik fel, egyszóval, nagyon kételkedett benne. Végül a Népújságban találtam egy cikket, amiben sok kérdésünkre (mert, persze, mindezek az én fejemben is megfordultak, csak én nem vagyok ekkora hitetlentamás és sejtettem, hogy mindennek megvan a logikus és jó megoldása) választ kaptunk.

Mindenesetre, ezen automaták által a városiak is hozzájuthatnak igazi tejhez, elfogadható áron: 2,5 lej egy l tej (nekem is ennyiért hozza a néni). Hatalmas előrelépés szerintem mind a természetesség irányába, mind pedig a teheneket tartó gazdák életében, hiszen így méltóbb áron tudják értékesíteni a tejet. Az mégiscsak csúfság, hogy ha a csarnokba adják a tejet, 50-60 banit (31-37 ft.) kapnak literéért.

A baj csak annyi, hogy nem minden tehenesgazdának telik tejautomatára.

6 megjegyzés:

Virág írta...

Itt nálunk is vannak effélék, a boltokban. A gazda hozza, a boltosnéni meg árulja. Nem tudom, hogy a gazda neki mennyiért hozza, de 169 forintért kapni literjét. Még mindig (sokkal) olcsóbb, mint a bóóti zacskós, de ezek a kétségek nálam is felmerültek... Mi a garancia arra, hogy ez nem vizezett, hanem olyan, ami a tehénkéből kijön. Nekem ez volt az egyetlen kétségem, ami érdekelt. Meg az - -de ez már az én tudatlanságomból fakad - hogy ha a boltban a tartályban áll, akkor a tejszín felmegy a tetejére, a néni meg az aljáról ereszti a palackomba. Akkor ez hogyisvanez???
Viszont amióta láttam nálad a tejtermékgyártást házilag, útra készen áll az ötliteres palack... a kukoricadarát pedig már megvettem. (remélem, a puliszkát lehet tejjel is csinálni, nekem vízzel kicsit furcsának tűnik.. :-) )

sedith írta...

Virág, pedig nekem tejjel a furcsa! Ez egy semleges étel, semmi mást nem szoktunk bele tenni, mint vizet, sót és darát. És ha akarod tejjel eszed. Jéghideg tejbe forró puliszkát teszel és kanalazod. Nyamm. :)
Tejjel is jóó, nem mondom, egyszer kíváncsiságból úgy csináltam, de nekem az már nem puliszka volt. Na, ez olyan, tudod, ízlések és ... puliszkák. :D

sedith írta...

Ja, itt ebben az automatában viszont az a lényeg, hoyg nem árulja senki. Kiszolgálod magad. Bedobod a pénzt és kiadja a tejet.
Amúgy még megtudtam, hoyg a teheneket géppel fejik és direkt steril tartályokba folyik a tej, amiket kicserélnek az automatáknál. És ezek tartják megfelelő hőmérsékleten is a tejet, és bár ezt nem tudom, csak gondolom, hoyg lehet a gépezetben valami kavaró is, hoyg tényleg, a tejet és a tejszínt egyneműsítse közben.
Tégy egy próbát. Vegyél tejet és hagyn pár órát a hűtőben. HA keletkezik a tetején tejszín,a kkor minden oké. Ha egy flakonba töltöd a tejet, akkor jól kivehető a tetején a tejszín-ráteg. Ha leöntöd a tejszínt és konyhhahőn hagyod kb. egy napig, majd beteszed a hűtőbe, megkapod a finom, savanykás elég sűrű tejfölt. Bár az alján lesz némi aludttej is, emrt képtelenség teljesen különvenni a kettőt így, házi körülmények között. :)

NA, nem is főzős blog ez! :)

ilgya írta...

ez nem semmi hallod....én most látok ilyet először...de nagyon jó ötletnek találom.

Szitya írta...

Nekem is nagyon tetszik!
Puszi,

Szilvi

Kati írta...

Szerintem is jó ötlet, bár én sem láttam még hasonlót. :-) Ha lesz nálunk is/vagy lenne, kipróbálom /-nám. :-)