2009. április 15., szerda

„Morfondír”

Múltkor olvastam az egyik naplóban, hogy milyen rossz dolog panaszkodni. Mert megkönnyebbül talán az, aki teszi, de biztos, hogy elrontja annak a napját, akinek elmondja. És bár ezt most nagyon leegyszerűsítve fogalmaztam meg, de annyira igaz! Én azóta nem tudom ezt kiverni a fejemből és minduntalan eszembe jutnak esetek, amikor magam is talán elrontottam valakiknek a napját a panaszáradatommal. Utána meg eszembe jutott a lenti szomszédasszony, akivel idekerülésünkkor jó viszonyban voltunk (most is, csak most ritkán futunk össze) és a korkülönbség ellenére is sokat és nagyon jókat beszélgettünk. Ő mesélte, hogy miután elvált, két kiskorú fiúval maradt, akiket nevelnie kellett és közben dolgoznia is. Nagyon nehéz volt neki, mégis tartotta magát és sokat adott arra is, hogy jól nézzen ki. Igaz, azt senki sem tudta, hogy talán hajnali 3-kor fejezte be az tthoni munkáját, majd csavarókra tűzte a haját és kilakkozta a körmét, reggel 6-kor pedig indult munkába. De ő így tett, mert megfogadta az Édesanyja tanácsát: nehogy panaszkodj és nehogy valaha azt halljam, hogy valaki sajnál téged!!! És milyen igaz ez is.

Azzal, hogy ország-világ tudja a problémádat nem segítesz magadon. Szerzel néhány együttérző szót, néhány sajnálkozó mondatot, de reális megoldást a bajokra, aligha. Tehát segíts barátaidnak, ismerőseidnek úgy, hogy nem zúdítod rájuk még a magad problémáit is! Én, mindenesetre, igyekszem így tenni. Nem ígérhetem, hogy sosem panaszkodom, hiszen emberből vagyok, ennélfogva gyarló és gyenge is, de mielőtt első felindulásomban leírnék valamit vagy felhívnék valakit, kétszer átgondolom, hogy megéri-e. Mert az élet amúgysem lesz könnyebb: jelenleg a válság napról-napra jobban érezteti hatását, Boróka éjszakái ismét elromlottak, és még sorolhatnám, de kinek használok vele? Éppen ezért, amit ezután leírok, és talán amolyan panasz-íze van, azt semmiképpen sem azért teszem, hogy másnak elrontsam a napját, hogy sajnálkozást keltsek, hanem kizárólag azért, hogy nyoma maradjon a naplóban is a mostani nehezebb időszaknak, majd tudják a lányok is, hogy az élet nem volt mindig rózsaszín, de nem akarok átesni a ló túlsó oldalára, hiszen a gondok mellett úgyis ottvannak a napi apró örömök, amiket fel kell fedeznünk, fel kell ismernünk és akkor máris jobban érezhetjük magunkat, máris derűsebben láthatjuk a jövőt.

Élet a játszótéren:














Ide írok, hogy mindenki elolvashassa, illetve előre szólok, hogy ezt csak azután kellene olvasni, miután a hozzászólásokat is elolvastátok. Mert így lesz teljes a kép.

Már sokszor gondolkodtam és mérgelődtem amiatt, hogy bármennyire is körüljárok egy témát, próbálom a legtöbb szempontból, szemszögből "megvizsgálni", körülírni, mégis újabb és újabb dolgok, vetületek merülhetnek fel. Jön valaki és leírja tisztán megfogalmazva azt, amit én is érzek, de nem tudok szavakba önteni vagy csak nagyon félszegen, talán félreérthetően írok meg. Jön valaki és teljesen új mederbe sodorja a témát, mondanivalót, és be kell látnom, valóban igaza van! És ez a csodálatos benne, hogy ahányan vagyunk, annyiféleképpen látunk, láttatunk valamit, annyiféleképpen gondolkodunk és ha "összetesszük magunkat", mégiscsak kikerekedik valami, ami érthető, használható.

Csak azért írtam ezt le, mert a hozzászólásaitokat olvasva (amiket nagyon köszönök mindannyiótoknak), jöttem rá, hogy valóban annyira leegyszerűsítve és kategorikusan fogalmaztam, hogy tényleg félreérthetőek a soraim.
Mert én is úgy gondolom, hogy szükség van arra, hogy kiönthesd a szívedet valaki(k)nek, hogy meghallgassanak és esetleg jó szóval buzdítsanak, bátorítsanak, lelket öntsenek beléd, csak nem hangsúlyoztam annyira, hogy én az állandó, fűnek-fának való panaszkodásra gondoltam, amikor a sorokat írtam. Nem mondhatom, hogy én ilyen típus vagyok, de bevallom (mert én is be merem vallani a hibáimat, gyengeségeimet), hogy mostanában, amióta állandóan romlik a helyzet Istvánnak a munkahelyén és nap mint nap küldik el az embereket, én is többet járattam a számat fölöslegesen, panaszkodásra. De nem lettem jobban tőle. És valószínű azért nem, mert sokszor csak alkalmi „szemetesládákba” dobtam a problémáimat, nem olyanoknak mondtam el, akik valóban fülekkel hallgattak. És ennek határoztam el a végét. Mert nem lesz jobb, ha olyanoknak mondom el, akiket nem érdekel, hiszen mindenkinek vannak hasonló problémái és mindig a maguk baja nagyobb, mint a másé.

Pedig én sokszor éreztem azt, és most is érzem, hogy az én keresztem könnyebb, mint a többieké, nem szeretnék cserélni. Vannak rossz, és nehéz dolgok pillanatnyilag, de még mindig az a lényeg, hogy egészségesek vagyunk, itt vagyunk egymásnak és szeretjük egymást. Még voltak sötét fellegek máskor is a fejünk fölött, de sikerült mindig elzavarni őket. Most is sikerülni fog!!!

És, természetesen, mint tegnap is írtam, jövök én még panaszízű irományokkal, hiszen csak így lenne hiteles az életünk, csak így lennék én ... én.

(És, persze, most is újabbnál újabb gondolatok jönnek, de már nem tudom őket beleilleszteni ezekbe a sorokba.)

7 megjegyzés:

Virág írta...

Dárgaságok gyönyörűek! :-D :-D
Ami a panaszzkodást illeti... Én mindig jobban leszek attól, ha valaki panaszkodik nekem, mert egészen addig hajlammos vagyok azt hinni, hogy nekem a lexarabb. :-P Aztán viszont örülök, hogy nem vagyok egyedül, akinek rossz, vagy nehéz, másrészt belegondolok, hogy lehetne rosszabb is. De már csak így van ez...
Naplós szinten viszont érdekes kérdés, mert tényleg le kell írnunk, mi történik, de nehéz objektívnek maradni. Valahogy úgy kellene, ahogy Timi csinálja, csak én nem vagyok olyan profi... :-) Puszi! Virág és a csajok

Renáta baba írta...

Érdekes,hogy nekem soha nem rontotta el senki a kedvem,ha panaszkodott,én inkább olyankor rádöbbenek,hogy másoknak sokkal nagyobbak a problémái mint nekem,és örüljek.(nem a más bajának,hanem hogy a JóIsten gondoskodik mindenkiről,csak nem vesszük sokszor észre!)

kata írta...

Nem szokott elromlani egy napom, ha meghallgatom valaki bánatát. Belegondolok a helyzetébe, elszomorodom, ha tényleg igaz bajról van szó, nem pedig unalomnyafogásról. Mert ez utóbbinál továbbállok. Amúgy sincs sok időm, nem érek rá ilyesmire.
De miért ne segíthetnénk egymásnak azzal, hogy kinyitjuk a fülünket és a szívünket? Ha segít, már csak az is, hogy meghallgatattunk? Ha már többet sokszor nem tehetünk. Ha jó kiönteni a szívünket, ha jó sírni egyet. Miért kellenne eltitkolni ezeket az érzéseinket?
Szerintem a barátságban az a jó, hogy önmagam lehetek, és érezhetem magam szarul is és ezt elmondhatom a barátomnak, családomnak. Hogyan maradjak őszinte, ha negatívat nem tehetek bele?
Persze értem én, inkább általános nyafogásnak hívnám, amiről írsz. Mert persze, ha csak az tölti ki a napunkat, tényleg megbetegít. Én nem szeretek fűnek fának panaszkodni, semmiségekről sem, de komoly dolgokról meg pláne, de szeretem, ha meghallgatnak az arra érdemesek. Hogy vagyok olyan fontos, hogy érdeklem őket. Azt hiszem, azoknál nincs meg az egyensúly ebben, akiket nem hallgatnak értő szívvel (sehogyanse) és ezért kell mindenkinek panaszkodnia, hátha valaki igazán felfigyel rá, nemcsak felületesen. Akkor kell panasznaplót írni stb. Magamon is észreveszem, hogy akkor nyafogok a blogba, ha nem találok éppen társat, időt egy beszélgetésre.
Azt is gondolom, hogy az sem túl jó, ha nem adjuk ki magunkból valahogy a feszültéget, mert az is beteggé tesz. És ha már itt tartok, jobb-e nyafogni egyet nyilvánosan, mint megütni, leüvölteni a gyereket? Akkor inkább készüljön panaszblog. Ha az az illetőnek segít, max nem olvasom, ha nem érdekel. Nem mindenki képes szó nélkül elmenni egy probléma melett. Nem tudunk mindig legyinteni, összezárt fogakkal tűrni.
Ebben is kell az arany középút, mint mindenben.
A blogos kitárulkozásról meg már beszéltünk egyszer, de a hiteles naplóba szerintem nem csak a rózsaszín dolgok kellennek, ahogyan nemcsak a feketék. De az arány mindenkinél más. És mindannyiunknak más arány tetszik.
Néha én is szeretnék olyan ember lenni, mint a nagyagyám, aki tényleg sok borzalmat megélt, de nem sír rajtuk, tud nevetni, még 84 évesen is járókerettel a kezében. Mindemellett, meg vállalnom is kell a kiborulásaimat, ha már néha kiborulok. Többször ki akartam törölni a panaszos bejegyzéseimet, de nem tettem. Azt hiszem, érdekes lehet, majd a gyerekeimnek, ha felnőttek, hogyan fejlődtem, hogyan alakult az anyaságom. Ez is hozzá tartozik. Lássák, hogy nem vagyok tökéletes, de vállalom a hibáimat és a javításukon dolgozok. Mi ez, ha nem egy lecke?
Milyen lenne nekik úgy olvasni majd a naplót, hogy azt hiszik ezt egy másik anyuka írta, mert a viselkedés és az emlékeim nem fedik egymást. Szerintem ez a lényeg. Hogy hiteles legyek. Nekik is és magamnak is.

kata

Loihi írta...

Szerintem különbséget kell tenni az "energisvámpírok" és a hétköznapi emberek között. A hétköznapi embereknek igenis vannak rossz napjai, mint ahogy vannak jó napjai is. Sokszor az embernek szüksége van tanácsra, vígaszra, jó szóra, ezért nem jó ha mindenki amerikai módra állandóan happy, meg fine thanks, még akkor is ha a kés áll ki a hátából. Tudod, örüljetek az örülőkkel...
Viszont az energiavámpíroktól mentsen meg a Jóisten. Ők azok akik csak és kizárólag panaszkodni tudnak, az ő életük a legxarabb, minden rossz csak velük történik és ha neked van valami bajod, akkor "ne is mondjad" és tuti túllicitál. Az ilyen emberek szívják az ember erejét, rontják el a napját, hiszen őket épp ez élteti.
Én csak megpróbálok hétköznapi ember maradni, jó és rossz napokkal, de a rosszban is mindig meglátni a jót, a kivezető utat. :-)
Neked is ezt tanácsolom, és továbbra is öntsd ki a szíved nyugodtan!
Puszi Nektek!

Timi írta...

Szia Edithkém,
most, bevallom teljesen őszintén, nagyon elszégelltem magam.
Mert belegondoltam, hogy én igenis szoktam panaszkodni kis szarok miatt... hogy igenis, a francba, valaki lássa már meg, h milyen rohadt nehéz 2 energiabomba 2 évessel nekem. És tessék: igazából nekem tök jó. Mert kivételes a helyzetem, egészségesek a gyerekeim, ráadásul ikreink vannak, ami csodaszép dolog.
... de itt a kisördög: mikor apa hazajön, munka után, leül, hogy "jajjdefáradtvagyok, kérekenni,kérekinni, adjál kávét....". És soha, senki nem kérdi, hogy bírom-e szuflával, hogy pihentem-e ma 2 percet, vagy hogy miért van ekkora kupi a házban... olyan egyedül érzem magam, éspanaszkodnom kell. Ezért szégyenlem magam. Mert nem kéne panaszkodni, hanem bölcsen nyelni egyet és menni tovább. De nem vagyok bölcs, még csak okos se... gyenge vagyok és fáradt, és ez rossz. Nem is fáradt, elcsigázott, pedig ez kéne hgy legyen a legszebb időszak... de ha túl egyedül érzem magam a napi bajokkal, ez lesz belőle...

azt hiszem, nagyon el kéne gondolkodnom magamon... azon, hogy milyen igazad volt most is... de kicsit össze vagyok zuhanva :((

Köszönöm, hogy ezt leírtad, jó lecke volt!!
Szép napot!
(és hogy tudd: nálam nyugodtan panaszkodhatsz, én szívesen "meghallgatlak", mert néha az is sokat segít ám...)
puszi: Timi

Kati írta...

JÓ volt ezt a bejegyzést olvasni, meg a hozzászólásokat is.
Sok okosságot írtatok össze, lányok! :)

Bogár és Gerti írta...

Szerintem egyszerűen kell panaszkodni, hiszen az ember felemészti saját magát.
Az a nem mindegy, hogy kinek panaszkodik az ember.
SZelektíven gyűjtjük a hulladékot, a mi "szemetünket" is ...
Azt is szeretem, ha nekem panaszkodnak. Főleg ha segíthetek, bár ha csak azzal, hogy meghallgatom, az is valami.
Más hibájából is jó okulni, ill. előbbrelátónak lenni.
Fel is robbannék, ha nem adnám ki magamból a dolgokat...
Puszi