2019. január 25., péntek

Napi apró: Még mindig könyvek (és filmek)

A kettővel ezelőtti bejgyzésnél mutatott könyvek közül még befejeztem egyet. És még van egy...

A Papírsárkányok "a mi időnkben" játszódik, a hetvenes évektől kezdve, a kétezres évek elejéig. Miután befejeztem a könyvet, felfedeztem, hogy film is készült belőle, és bár a filmek általában sokkal kevesebbek, mint a könyv (ebben az esetben is ez így volt), mégis azt mondhatom, hogy nagyon jó filmet csináltak belőle. És annak ellenére, hogy egy-egy részt jócskán leegyszerűsítettek, nagyon jól elkapták a lényeget benne, és visszaadták a történetet meg a teljes hangulatot. Ritka, hoyg egy film ennyire hasonlítson a könyvre.

A másik könyv, a Tengerbe veszett könnyek második világháborús. A háború végén történik a cselekménye, amikor Észak-Poroszországból és a környező országokból (Lettország, Litvánia, Lengyelország, Németország stb.) menekültek milliói tartanak a Balti-tenger partja felé a szabadság reményében. A németek sok hajóval készülnek a fogadásukra és a szállításukra, ettől arrafelé mintha minden jóra fordulna, de aztán mégis, mégis...
Sosem hallottam eddig a Wilhelm Gustloff nevű hajóról, sem a világháborúnak erről az epizódjáról (mint ahogyan sok másik epizódjáról sem... :( ), mindenesetre, érdemes elolvasni a könyvet.
Egyetlen felróni valóm vele szemben az, hogy a magyar cím szerintem nem adja vissza az eredeti cím hangulatát és mondanivalóját (Salt to the sea), mégha a tengerbe veszett könnyek mégoly sósak is voltak...

Elkezdtem a könyvtárból kivett utolsó könyvet, A láthatatlan fényt is. Még csak épp beleolvastam, nem jutottam benne messzire. Mondanom sem kell, második világháborús...

Ma néztünk Istvánnal egy filmet: Ellenállók. A második világháború idején játszódik, és valós eseményeken alapul. 4 fivér zsidók százait menti meg a biztos haláltól, és az erdőben alakítanak tábort. A film persze, fordulatokkal teli, mindenesetre, a lényeg, hogy kitartanak a háború végéig, végül mintegy 1200 ember életét megmentve.

A filmről jutott eszembe, hogy múltkor magamban is néztem egy hasonló témájú filmet, a Menedék-et (The zookeeper's wife). A varsói állatkert tulajdonosai, miután a németek szétbombázták életük munkáját, zsidókat mentenek ki a gettóból és adnak nekik új lehetőséget az életre. Ezt a filmet is érdemes megnézni.

Ma a húgomnál néztem szét a könyvespolcon... És vajon mi a címe az egyik regénynek, amit magammal hoztam? ... Negyvennégy augusztusában. :)

Most valahogy megtalálnak engem a második világháborús történtek...
(És mindezen könyvek előtt kiolvastam az Emma-trilógiát, és annak is egy része jócskán a második világégésről szólt.)

1 megjegyzés:

Kinga írta...

Köszönöm szépen! :)